10 برنامه ساده برای تمرین برنامه نویسی مبتدی

پروژه ساده بدین معنی است که برنامه نویسی به تازگی کد نویسی را آغاز کرده و تمایل دارد با سرفصل های ابتدایی کدهایی را تولید کند و به اصطلاح توان برنامه نویسی خود را محک بزند، در این مقاله از وب سایت چگونگی 10 پروژه ساده با زبان سی شارپ را برای شما لیست کرده ایم تا هنگام شروع به کد زنی بتوانید این پروژه ها را به مرحله اجرا در اوردید، تمامی این تمرینات به صورت مبتدی بوده و نیاز است تنها به ترتیب با مسائلی نظیر تعریف متغیر و مقدار دهی به آن ، با دستورات ورودی و خروجی، دستور های شرطی if و switch و دستورات حلقه while و for و کار با عملگرهای ریاضی آشنا باشید، ده برنامه را در زیر به همراه راه حل های آن برای شما لیست کرده ایم تا از آن ها استفاده کنید تا سطح برنامه نویسی خود را ارتقا دهید، اگر هر سوالی در خصوص برنامه نویسی دارید می توانید در قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید.

برنامه اول: برنامه ساده بدست آوردن معدل دانشجو:

برای مشاهده آموزش ویدئویی و دانلود سورس کد این برنامه روی لینک کلیک کنید (آموزش برنامه ساده بدست آوردن معدل دانشجو با سی شارپ )

توضیح: برنامه ای بنویسید که نام یک دانشجو را از ورودی گرفته و نمره سه درس ریاضی، علوم و عربی را نیز از ورودی دریافت کند و معدل دانشجو را با ساختار زیر چاپ کند.

به عنوان مثال نام را ali وارد کرده ایم و نمره 15 را برای ریاضی و نمره 18 را برای علوم و نمره 20 را برای عربی ثبت کرده ایم.

Name:ali

Average:17.6666

راهنمایی: برای اینکار ابتدا باید یک متغیر از نوع رشته برای گرفتن نام تعریف کنید و سپس سه متغیر برای نمره ها از نوع  int بگیریم البته یه نکته ای اینجا در خصوص معدل های اعشاری وجود داره  که برای متغیر هایی از نوع int  امکان نمایش اعشاری وجود نداره و باید نتایجی که نیاز به اعشار داره از متغییر float  استفاده کنید، بعد مقادیر را از ورودی دریافت کرده و در نهایت میانگین را به خروجی ارسال کنیم.

همچنین بخوانید: چگونگی تغییر رنگ و فونت در ویژوال استودیو 2022

برنامه دوم:پروژه انجام ماشین حساب به زبان ساده:

 برای مشاهده آموزش ویدئویی و دانلود سورس کد این برنامه روی لینک کلیک کنید (آموزش پیاده سازی ماشین حساب با زبان سی شارپ  )

توضیح: برنامه ای با زبان سی شارپ کنسول بنویسید که دو عدد و عملگر را از ورودی گرفته و نتیجه را چاپ کند و در انتها از کاربر بپرسد که آیا میخواهد مجدد برنامه اجرا شود؟ و با y یا n پاسخ تکرار را از کاربر بگیرد.

راهنمایی: برای اینکه پروژه ماشین حساب ساده را با سی شارپ بنویسیم ابتدا باید دو متغیر عددی از ورودی دریافت کرده و سپس با یک پیغام مناسب تقاضای ورود عملگر را کنیم و عملگر وارد شده را بین دو متغیر ورودی قرار دهیم تا در نهایت نتیجه را به خروجی انتقال دهیم، برای چک کردن این پروژه ساده ماشین حساب نیاز هست تا از دستورات شرطی استفاده کنید تا متوجه عملگر وارد شده شوید، در انتها برای اینکه از کاربر سوال بپرسید که آیا تمایل دارد مجدد برنامه را اجرا کند باید از حلقه ها استفاده کنید.

برنامه سوم: پروژه ساده تمرینی چاپ قیمت بزرگتر:

 برای مشاهده آموزش ویدئویی و دانلود سورس کد این برنامه روی لینک کلیک کنید (پروژه ساده تمرینی چاپ قیمت بزرگتر با سی شارپ)

توضیح: برنامه ای بنویسید که نام و قیمت 2 محصول را دریافت کرده و قیمت بزرگتر را در خروجی در صورتی که محصول بزرگتر shekar باشد با قیمت 6000 هزار تومن، آن را با ساختار زیر چاپ کند، در ابتدای برنامه پیغام خوش آمد گویی نیز چاپ شود.

shekar daraye gheymat bozorgtar yani : 6000 toman ast

راهنمایی: این یک برنامه ساده برای یادگیری قرار گیری شرط در سی شارپ میباشد که با کمک گرفتن از عملگر شرطی if  می توانید آن را حل کنید،برنامه ای ساده و راحت است که طی آن شما چهار  متغیر دارید که شامل نام و قیمت محصول یک و نام و قیمت محصول دو میباشد و آنها را از ورودی دریافت کرده و با کمک شرط if  عدد بزرگتر را مشخص کرده و در خروجی با  Console.WriteLine  به نمایش میگذارید. طی این برنامه شما با مفهوم شرط در سی شارپ آشنا خواهید شد.

برنامه چهارم، برنامه ویژه برنامه نویسان مبتدی برای بدست آوردن دانش آموزان مردود شده:

برای مشاهده آموزش ویدئویی و دانلود سورس کد این برنامه روی لینک کلیک کنید ( آموزش و کد بدست آوردن دانش آموز مردود شده در سی شارپ)

توضیح: برنامه ای بنویسید که نمره دانش آموزان را دریافت کند و در صورتی که نمره زیر 10 بود اعلام کند مردود و اگر بالای 10  باشد اعلام کند قبول هستید، و اخطار نمره بالاتر از 20 و کمتر از 0 را نیز به کاربر نمایش دهد

راهنمایی: برای اینکار ابتدا باید نمره دانش آموز را دریافت کرده و در شرط if  قرار دهید، در صورتی که نمره دانش آموز در شرط برنامه از عدد 10 کوچکتر بود با دستور چاپ در صفحه سی شارپ کنسول اعلام کنیم که با این نمره مردود هستید و در غیر اینصورت اگر بیشتر از 10 بود قبول هستید، حال برای بخش دوم برنامه یا باید در همین شرط دوم لحاظ کنیم که عدد ورودی از 20 کوچکتر باشد و یا اینکه در شرطی بالای این دو شرط عدد ورودی را چک کرده و اجازه ورود به برنامه را به آن با پیغام های مناسب با این داده ورودی را ندهیم، البته بهتر است که شرط های کلی که مانع ورود به برنامه میشوند را ابتدا قرار دهیم، که در ویدئو آموزشی به آن اشاره میشود،نظر شما چیست؟ به چه شکل شرط کلی عدد بزرگتر از 20 و کوچکتر از 0 قرار دهیم تا برنامه بهینه تر باشد؟

برنامه پنجم، برنامه محاسبه عنوان ماه شمسی:

برای مشاهده آموزش ویدئویی و دانلود سورس کد این برنامه روی لینک کلیک کنید (مثال تمرینی Switch در سی شارپ)

توضیح: پروژه برنامه نویسی را بنویسید که عدد ماه را گرفته و نام ماه را در خروجی چاپ کند و اگر عدد خارج از 1 تا 12 بود با پیغام مناسبی کاربر را راهنمایی کنید.

راهنمایی: برای این کار میخواهیم از دستور شرطی switch استفاده کنیم، به این شکل که عدد را از ورودی دریافت کرده و در متغیری قرار دهیم و آن را در expression دستور switch چک کرده و معادل هر کدام از مقادیر case بود ماه مناسب را در خروجی با کمک دستورات نمایش متن چاپ کنیم، و اگر در هیچکدام از مقادیر case نبوده باشد ان را به default برای نمایش مقدار مناسب هدایت کنیم.

برنامه ششم، نمونه کد محاسبه تعداد رقم عدد ورودی با حلقه while :

برای مشاهده آموزش ویدئویی و دانلود سورس کد این برنامه روی لینک کلیک کنید (نمونه برنامه ساده حلقه While سی شارپ تعداد رقم عدد ورودی)

توضیح: برنامه ای با کمک  حلقه  while بنویسید که عددی را از ورودی دریافت کند و بگوید این عدد چند رقم است.

راهنمایی: ابتدا پیغامی مناسب برای ورود عدد به کاربر نمایش میدهیم تا کاربر به اشتباه حروف وارد نکند، و وقتی کاربر عدد را وارد کرد در حلقه while  با شرط اینکه عدد ورودی بزرگتر از صفر باشد، داخل حلقه تقسیم های متوالی عدد ورودی را بر 10 انجام داده و نتیجه را در خود متغیری که در شرط while  آن را چک میکنیم قرار میدهیم و هر بار یک متغیر از نوع int  را یک عدد به آن اضافه میکنیم و در نهایت همین متغیر نتیجه آن برابر است با تعداد حروف می شود.

برنامه هفتم، پروژه مبتدی معکوس عدد ورودی :

توضیح: با کمک حلقه while برنامه ای بنویسید که عددی را از ورودی گرفته و آن را معکوس کند.

راهنمایی: برای اینکار نیاز به 3 متغیر از نوع int  داریم، یک متغیر که از ورودی عدد را دریافت کرده و یک متغیر که در حلقه while حاصل تقسیم باقی مانده بر 10 عدد ورودی را در قرار میدهیم تا هر بار نتیجه این تقسیم باقی مانده را به علاوه  با متغیر سوم که مقدار پیش فرض آن صفر است  کنیم و بعد از آن متغیر ورودی را تقسیم بر 10 کرده و نتیجه را در خود آن قرار میدهیم و این حلقه تا زمانی باید ادامه پیدا کند که عدد ورودی که هر بار تقسیم بر 10 میشده است کوچکتر از 10 شود.

برنامه هشتم، برنامه ساده بدست آوردن عدد بزرگتر:

توضیح: با کمک کلاس های تعبیه شده در زبان برنامه نویسی عدد بزرگتر را در خروجی چاپ کنید.

راهنمایی: برای اینکار ابتدا دو عدد را از ورودی گرفته و با کمک کلاس های تعبیه شده مقدار کوچکتر را در خروجی چاپ میکنیم، برای انجام همچین برنامه ای در زبان سی شارپ از کلاس Math و متد Min استفاده میکنیم. به این شکل که دو عدد را در دو پارامتر x  و y آن قرار داده استفاده میکنیم و آن را در دستور پرینت قرار میدهیم.

برنامه نهم، برنامه محاسبه اعداد زوج:

توضیح: برنامه ای با حلقه for  بنویسید که عددی را از ورودی گرفته و اعداد زوج 1 تا آن عدد را چاپ کرده.

راهنمایی : برای اینکار یک متغیر از ورودی از نوع int  گرفته و به عنوان شرط پایان حلقه for  لحاظ میکنیم و هر بار  مقدار  i حلقه را  تقسیم بر 2 کنیم و اگر نتیجه صفر بود یعنی آن عدد زوج است و ان را در خروجی در همان حلقه چاپ میکنیم.

برنامه دهم، برنامه تعداد اعداد زوج پلاک:

توضیح: برنامه ای بنویسید که شماره پلاک منزل را گرفته و اگر تعداد اعداد زوج پلاک بیش از 2 بود پیغامی چاپ کند که مورد تایید اداره پست است.

راهنمایی: در این برنامه نیاز است که ابتدا عدد را از ورودی گرفته و ان را به کمک تقسیم های متوالی بر 10 جدا جدا کرده  و ان را در دستور for  برده و تقسیم های متوالی بر 2 را روی آن اعمال کرده تا متوجه زوج بودن آن شویم و اگر زوج بود یک متغیر از نوع int گرفته و یک مقدار به آن اضافه میکنیم و در نهایت اگر این عدد بیش از 2 بود پیغام مناسب را به نمایش میگذاریم. 

 

 

این تمرین های ساده برنامه نویسی طوری تنظیم شده است که با انجام آن  می توانید ذهن خود را به چالش بکشید و کم کم از مرحله مقدماتی خارج شوید، این تمرین های ساده  مبتدی برنامه نویسی با هر زبانی قابل پیاده سازی بوده و مختص زبان خاصی نیست و عمومیت بین تمامی زبان ها دارد،  اگر از ده تمرین بالا از وب سایت چگونگی لذت بردید حتما در بخش کامنت ها از میزان رضایت خود برای ما بنویسید. همچنین توصیه میکنیم برای پیشرفت در برنامه نویسی از تمرینات دیگر وب سایت چگونگی نیز استفاده کنید.

 

 

نظرات

نظر خود را بنویسید

مطالب مشابه:
چگونگی دادن css به تمامی سلکتور های input با type text

چگونگی دادن css به تمامی سلکتور های input با type text

با ما همراه باشید تا در این قسمت از آموزش css به چگونگی دادن css به تمامی سلکتور های input با type text بپردازیم، آموزش تگ input در css با وب سایت چگونگی

1 سال پیش

218

آیا میتوان سرچ کنسول رقبا را دید؟

آیا میتوان سرچ کنسول رقبا را دید؟

شاید برای شما هم این سوال مطرح شده باشد که آیا میتوان سرچ کنسول رقبا را دید؟ در این مقاله از وب سایت چگونگی با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را دریافت کنید.

1 سال پیش

369

چرا سیستم باینری در کامپیوترها استفاده می شود؟

چرا سیستم باینری در کامپیوترها استفاده می شود؟

در این مقاله از وب سایت چگونگی به تعریف سیستم باینری در کامپیوتر ها و نحوه محاسبه اعداد باینری (Binary) میپردازیم.

1 سال پیش

839